Thursday, 10 January 2013

Resepi Tomyam Putih : Macam Kat Kedai

As-Salam,


Selasa lepas aku buat tomyam putih........alhamdulillah jadik ko! rasa macam kat kedai!! telah diapprove oleh laki aku (utk pengetahuan korang laki aku ni jenis jujur...kalau x sedap dia bgtau..kalau lauk dia rasa ok tp x umph pon dia bgtau)...

Aku tetiba buat tomyam ni sebab kalau nak goreng ayam kan mesti buang kulit kan? so aku x mo la membazir kulit tu, maka aku buat rebusan air stok ayam..... Tomyam aku ni mmg xde isi sebab aku nak kuah aje buat hirup - hirupan.

Untuk 2 orang makan.

Resepi

Air Rebusan kulit ayam
2 Batang serai
1 Biji Bawang Holland (dihiris)
Batang & Daun ; Daun Ketumbar
3 biji Cili Padi
1 Biji Tomato
2 sudu besar Sos Ikan
1 Biji Limau Nipis (Potong 2)
2 Tangkai Daun Limau
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa (x perlu byk sebab sos ikan dah masin)


Cara masak

1. Rebus kulit ayam terlebih dulu sampai minyak ayam keluar
2. Setelah minyak dah pecah (stok ayam dah jadi), masukkan bawang holland
3. Masukkan serai , Sos Ikan , Batang daun ketumbar(masukkn akar lg power..tp basuh bersih2 la yer), Cili Padi, Garam & Gula, **1/2 biji limau nipis diperah.
4. Rasa2 make sure rasa rempah , gula garam & masammnye dah cukup..jgn terlebih masam...biar terkurang kalau terkurang masam boleh tambah sikit2 (adjust) sampai ok.Baki 1/2 biji limau tu korang pandai2 adjust la yer
7. Masukkan Tomato, Daun limau.
8. Rasa2 dah ok, tomato dah lembik sikit boleh tutup api dan letak daun ketumbar.

semua rebus , xde taruk minyak sebab minyak kulit ayam tu dah cukup berminyak.....make sure daun limau tu jgn lama sgt..taruk last...jgn bagi daun dia turun kaler..kalau turun kaler maksudnye nanti kuah korang jadi kelat..(itu pemerhatian aku)....Ada org masukkan lengkuas aku x masukkan sebab x de....haha.....sekian dan selamat mencuba :)




SORI GAMBAR X TERAMIK......  : (




p/s: Akhirnya usaha mengkaji tomyam kedai berjaya...tapi tomyam putih je la..tomyam merah dop menjadi lg...



 Ok...Chiao...Adieuu... 

  Photobucket

8 comments:

Nieyl said...

penah la beberapa kali makan tomyam putih nie...:)

misscha said...

@Nieyl

tomyam putih ni suka mkn sebab x pedas sangat...hehe

Suliana said...

wah bestnya.. akak jarang buat tomyam sbb tiap kali buat mesti banyak je balance nya. hehe.. nnti blh try.. yg tak de sos ikan je kena beli ni :-)

fiza arshad said...

waaaa mesti sedap. da lm da x buat tomyam..hehehe
btw congrats dear!!

nnt da try bt tomyam kuah merah update eh heehehhe :)

misscha said...

@Suliana

mmg kena beli sos ikan..kalau x mmg tak jadi....kt giant ada jual...jgn beli boto besar plaksss

misscha said...

@fiza arshad

boley2..xdop masalah.....masih dok mengkaji lg nih..haha

Botak said...

pelik., tak pernah dgr pon sblm ni., tomyam putih tu camne rupa dia??

misscha said...

@Botak

tomyam putih tu yang x letak rencah sambal dia....so jadi colour putih