Wednesday 14 September 2016

Bayar Cash Tapi Kenapa Keluar Dalam Credit Card Statement?

As-Salam,

Ceritanya ahad minggu - minggu sudah, ada la buat pembelian guna credit card nilainya adalah dekat dua ratus lebih beli barangan baby. aku memang jenis tak suka bawak cash banyak2 dalam dompet so memang confirm la akan pakai credit card.

Masa mula2 caj kat kad memang x keluar approved atau apa - apa notification dekat mesin tu katanya berjaya. so cuba lagi, dekat 4 kali la swipe card, semua tak berjaya, perkataan APPROVED tak keluar kat mesin credit card dan tak ada statement keluar dari card tu.

So aku dan vendor assume memang tak berjaya la transaction tu and gigihlah pegi atm semata - mata nak bayar cash.Episod shopping hari ahad lalu kira mission accomplished lah..

Lepas 2 minggu dari shopping , bukak la online bank, check punya check nampak ada statement sebanyak 4 kali... empat kali wehh dia caj so korang boleh bayangkan transaksi rm 250 di darab dengan 4 kali memang terbuntang biji mata aku tengok amount RM 1000 tertunggak untuk benda yang aku dah bayar....

ok stresss...

terus call bank and explain yg mesin tak keluar approved and tak keluar statement utk di sign. memang aku x sign okay.

bank kata walaupon x keluar and aku tak sign, sistem dah baca ada transaksi sebanyak 4 kali,  bank tanya aku ada x mintak statement kata transaksi tadi batal.. of course la takde kan...so memang dia caj la.. mangkok betul...

aku pon x puas hati tanya lagi and bank explain yang semua caj akan floating dalam sistem selama 7 hari, sekiranya merchant(vendor) claim maka dia akan appear dalam statement online aku, kalau merchant tak claim dia kan drop caj floating and x caj kepada consumer.

In this case vendor dah claim, maksudnya dia dah amik RM1250 dari aku...tension3

So aku call vendor, naseb baik vendor mengaku aku bayar cash (resit aku dah buang)... tapi dia kata x appear ada bayaran masuk dalam akaun dia.So dia call bank and bank akan siasat..... mungkin ambil masa seminggu.

sekiranya vendor pon dah hangat2 taik ayam x nak tolong aku and x nak refund , maka aku kena isi borang dispute bank. bank kata amik masa 45 hari untuk siasatan dan result tidak dijamin.

Moral Of The Story :-

so sekarang ni lepas swipe card tapi macam tak berjaya :-

1) jangan swipe buat kali kedua
2) mintak vendor bagi resit batalkan transaction tak berjaya tadi
3)lepas dah keluar resit void transaction baru lah swipe lagi. kalau takut bayar cash je la.


kalau appear statement online tapi dah bayar cash :-

1)call maybank tanya pandangan
2)call vendor mintak semak and kalau betul minta refund
3)kalu vendor taknak layan isi borang dispute yang boleh korang dapati dalam website bank






p/s: tengah tggu keputusan vendor , lagi3 hari aku nk contact balik...stress mak..





 Ok...Chiao...Adieuu...

No comments: